Seizoen FC Groningen: positief of negatief?

Brass scales 3D concept isolated on whiteTsja, dat was me het dagje wel, zondag. Ik moest voor m’n werk ‘s middags uitgerekend naar Utrecht, waar de Giro als een roze draad door de stad liep. Dat was leuk, maar de anti-climax kwam toen duidelijk werd dat FC Groningen het niet ging redden tegen FC Utrecht in Euroborg. Via de telefoon en moeke, die live zat te kijken, bleef ik enigszins op de hoogte. Ik was vergeten haar te vragen een kaarsje op te steken…

De samenvatting zag ik. Bizarre eerste goal van FC Utrecht. FC in de aanval, een peer naar voren, een aanname van Van Wolfswinkel zoals hij nooit meer een bal zal aannemen, en koel en mooi -kan niet anders zeggen- afgemaakt. De enige man voorin bij Utrecht stond daar ongedekt. Een onbegrijpelijke individuele fout.

Een op volle kracht spelend FC Groningen had wellicht over deze domper heen kunnen komen. Maar de hospik bij de FC maakte ook deze wedstrijd weer overuren. Het werd daardoor een strijd die niet gewonnen kon worden. Een saaie strijd ook, zo hoorde ik. Utrecht had het recht om lekker af te breken en gokte op een countertje. Het prikte er zelfs nog eentje bij ook (mooie actie Mertens, doelpunt Asare) waardoor de 2-0 toch nog op het bord verscheen. Helaas voor de foute ploeg.

Ik hoorde van de positieve houding van het publiek. Dat begon al voor het eind van de wedstrijd sfeer te maken, wat werd doorgetrokken toen er wederom, maar nu echt, afscheid genomen moest worden. Natuurlijk stond Ron Jans in het middelpunt. Ik hoopte ondanks de uitschakeling op een positief einde, op een goed afscheid, en dat kwam er ook. Het deed me goed, daar in Utrecht. Jans heeft dat wat mij betreft verdiend.

Welk gevoel overheerst, nu het seizoen er definitief op zit? Is er de teleurstelling, omdat de FC geen Europees voetbal haalde en geen stap vooruit maakte op de ranglijst? Of moet je zeggen dat het mooi is dat de ploeg, ondanks een slecht begin, toch gewoon weer meedeed om dat ticket en zich handhaafde in het linkerrijtje van de Eredivisie. Bij mij is het het laatste.

Het is lastig om het seizoen te beoordelen. Dan heb je het al snel over de blessures. Jans heeft zich daar nooit achter verschuilt (hij ging altijd uit van wie er dan wel speelden), maar het was wel degelijk een belangrijke factor dit jaar. En je praat dan al snel over “wat als…” of “zou die of die erbij zijn geweest…”. Dat maakt het dus lastig; hoe had de FC het gedaan met een selectie op volle sterkte? Feit is dat (veel) blessures ten koste gaan van het belangrijkste aspect in het voetbal: de automatismen. Twee ploegen die het goed deden dit jaar, FC Twente en Heracles, speelden ook steeds in nagenoeg dezelfde opstelling. Dan is het geen toeval dat je goed presteert (al komt er natuurlijk meer bij kijken). En toen Ajax eenmaal stond, met Pantelic als vaste spits, begon het te draaien.

Jans en co. moesten veel improviseren. Schorsingen her en der erbovenop maakten het alleen maar lastiger. Daarom voetbalde FC Groningen vaak moeizaam. Lelijk en slecht soms ook. Mensen die kritiek hebben op het wisselbeleid van Jans en Libregts konden daarom dit jaar hun hart ophalen. Want er moest veel gewisseld worden. Ikzelf ben niet zo gefixeerd op de wissels. Met die of die speler was het beter gegaan… Moeke zou dat “een koe in de konte kiek’n” noemen. Het is mij iets te gemakkelijk, al blijft het mooi discussievoer en moedig ik het ook zeker aan hier op deze blog. Maar, terugkomend, ondanks alle personele problemen deed de FC uiteindelijk gewoon weer mee. En daarom overheerst bij mij het positieve gevoel.

Er gaan nog meer dingen door m’n hoofd als ik terugkijk op dit seizoen. Maar dat bewaar ik voor toekomstige blogs.

Lees ook:Word jij de nieuwe FC Groningenblogger?

4 reacties op “Seizoen FC Groningen: positief of negatief?

1. Jeroen

Enige positiefs is dat Jans weggaat :-P Nee zelfs ik vind dat Jans het niet slecht heeft gedaan met zoveel blessures. Vind het verder maar een negatief seizoen. Blessures waren ruk, voetbal was vaak ruk en de sfeer was ruk.
    Nieuw seizoen, nieuwe kansen! En een nieuwe selectie! Wordt weer fifa 2011 kopen want de namen in 2010 kloppen straks echt niet meer :-P

1. sjef

Fifa?!?!
      en toch knap natuurlijk dat we nog aan de play off voor europees voetbal mee hebben gedaan dat had ik niet verwacht halverwege het seizoen zeker niet met alle blessures. Voor volgend jaar echter hou ik mijn hart vast er zal nogal wat bij moeten komen en het is maar de vraag hoe die zich ontwikkelen en aanpassen/wennen. femi duurde ook meer als een jaar! om dan nog maar niet te spreken over een ingespeeld team.

1. Jeroen

Of speel je liever PES?

2. Frank

Eerste seizoenshelft waardeloos. Na de winter goed gepresteerd. Door de vele blessures werden de play offs niet wat wij er van hoopten. Echter, die play offs waren ook niet nodig geweest als de eerste seizoenshelft gewoon goed was verlopen. Als Holla direct op streefgewicht was geweest, als Sankoh zijn kop eens wat beter bij de les hield en als die andere spelers deden waarvoor ze bij de FC spelen: doelpunten tegenhouden en doelpunten maken. Vooral dat laatste is een probleem. Aan de rechterzijde ontbreekt een speler die zijn mannetje kan passeren en een goede voorzet kan geven. Als die komt kan Van der Laak achter de spits. Plus een nieuwe compagnon voor Matavz voorin, dan wordt het scoren al een stuk makkelijker. Achterin een nieuwe verdediging en seizoen 2010-2011 brengt ons weer Europees voetbal.